Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky

Návštěvnost moravskoslezské části Jeseníků meziročně vzrostla téměř o 20 procent

Český statistický úřad zveřejnil nové informace o návštěvnosti turistických oblastí České republiky v roce 2016. Jeseníky-východ, které zahrnují moravskoslezskou část těchto hor, zaznamenaly rekordní návštěvnost. O více informací jsme požádali Michala Blaška, výkonného manažera destinační společnosti Euroregion Praděd:

michal Blaško

Michal Blaško

Euroregion Praděd působí v turistické oblasti Jeseníky-východ pátým rokem. V jeho začátcích podle údajů ČSÚ zavítalo do této oblasti necelých 89 tisíc hostů. Loni jich přijelo 155 tisíc. O kolik je to více oproti předcházejícímu roku?
Meziročně  se návštěvnost zvýšila o 19,7 procent. Ve srovnání s celým Moravskoslezským krajem je to nárůst více než trojnásobný. V rámci celé České republiky jsme v tomto ukazateli uspěli jako druzí nejlepší. Nárůst 23,9 procenta zaznamenala turistická oblast Kralický Sněžník, která je ovšem plošně mnohem menší. O prvenství se zasloužila její největší atraktivita  – Stezka v oblacích. 

Vzhledem k nejisté zahraniční situaci mnozí Češi a Moravané zřejmě upřednostnili dovolenou v tuzemsku, což se mohlo ve zvýšeném zájmu o Jeseníky pozitivně projevit.
Bezesporu, ale neplatí to pro všechny turistické oblasti České republiky a nárůsty jsou většinou jednociferné. Například návštěvnost  Krkonoší a Podkrkonoší meziročně dokonce klesla o půldruha procenta. 

Z jakých údajů Český statistický úřad vychází?
Sleduje hromadná ubytovací zařízení: hotely, penziony, kempy, turistické ubytovny apod. Přitom rok od roku své výpočty zpřesňuje. Vznikne-li statistická chyba, neměla by přesáhnout pětiprocentní odchylku. Prověřoval jsem si seznam evidovaných ubytovacích zařízení naší oblasti a jsou tam všechny objekty, jež jsou nabízeny na trhu cestovního ruchu. 

Kdo všechno se o větší zájem turistů a rekreantů o Jeseníky zasloužil?
Zapálení a obětaví lidé z profesionální destinační společnosti a partneři Euroregionu Praděd – správci atraktivit, poskytovatelé služeb, výrobci tradičních produktů s regionální značkou a také cestovní kanceláře DCK REKREA a CK ATIS. Mediální podporu nám i našim partnerům zajišťují skvělí novináři Moravské tiskové agentury. Všichni úzkostlivě dbají na kvalitu, což potvrzují i výsledky loňského letního dotazování návštěvníků Jeseníků, z nichž vyplývá, že 60 – 70 procent turistů se do Jeseníků buď vrací nebo přijíždí na základě kladných referencí.  

To je velmi vysoké číslo, které se bezesporu pozitivně promítne do ekonomiky oblasti.
Podle našeho vlastního výzkumu, vycházejícího z metodiky ověřené na mezinárodních vědeckých konferencích, se útraty ubytovaných hostů meziročně zvýšily o téměř 40 miliónů korun, což představuje meziroční nárůst o téměř 100 pracovních míst na plný úvazek všude tam, kde turista utrácí. To už je jedna středně velká továrna. Chtěl bych však zdůraznit, že součástí této analýzy přitom nejsou jednodenní návštěvníci, kteří se v Jeseníkách neubytují. U této cílové skupiny chystáme výzkum ve spolupráci s partnerskými vysokými školami. S výsledky pak seznámíme politiky a další veřejné činitele, kteří se zabývají rozvojem našeho území, zaměstnaností a podobně.

Máte přehled i o zahraničních hostech Jeseníků?
Do moravskoslezské části Jeseníků jich v roce 2016 zavítalo přes 41 tisíc, což činí 8,6 procenta z celkového počtu ubytovaných hostů. Rovněž většina jednodenních zahraničních návštěvníků přijíždí od našich severních sousedů. V rámci zahraničních trhů cestovního ruchu se proto chceme nejvíce zaměřit na Polsko a s partnery z polské části Euroregionu Praděd realizovat společný projekt destinačního managementu.

Jarní pohlednice fotografa Stanislava Jugy