Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky

Workshop v Krnově přinesl zajímavé příklady síťování a spolupráce

KRNOV. Rozvoj turistického produktu Krnovska, takové zadání mělo setkání zástupců obecních samospráv a podnikatelů v oboru turistického ruchu i výrobců místních produktů v Larischově vile v Krnově ve čtvrtek 26. května 2016. Šlo v pořadí o druhý workshop pořádaný Euroregionem Praděd. To první patřilo Bruntálsku, následovat bude Vrbensko, Rýmařovsko a Jesenicko.

Účastníky workshopu,  mezi nimiž byl také ředitel sekretariátu Euroregionu Praděd Ing. Zdeněk Jarmar, přivítal předseda Rady pro cestovní ruch Euroregionu Praděd Jan Krkoška. Jeho nápad připravit pro turisty v Jeseníkách velkou letní soutěž s putováním po vybraných atraktivitách daného území Jeseníků, kdy mohou za prohlídku alespoň čtyř z osmi získat zdarma krabičku lázeňských oplatek a při troše štěstí ještě bonusovou odměnu, má výborný ohlas. Soutěž odstartovala 1. května 2016 a poběží až do konce letních prázdnin. „Lidé jsou soutěživí a oplatková soutěž pořádaná ve spolupráci s krajskou destinační společností Moravian-Silesian Tourism  je velmi zaujala. Kromě toho jsme od tohoto partnera získali zajímavou podporu pro zvýšení atraktivnosti dovolené rodin s dětmi v Jeseníkách. Třeba na Krnovsku jsou to koloběžky, které půjčujeme turistům zdarma, na Rýmařovsku repliky tkalcovských stavů a na Vrbensku šlapací čtyřkolka, elektrokola a koloběžky,“ uvedl Jan Krkoška.

Očekávaným efektem má být růst návštěvnosti turistické oblasti Jeseníky a spokojený turista, který se sem bude vracet a dávat službám místních podnikatelů ty nejlepší reference. Proto je prioritou Euroregionu Praděd kvalita služeb v oblasti cestovního ruchu a síťování jednotlivých aktérů, ať už ubytovatelů, provozovatelů atraktivit, tak výrobců regionálních produktů. „Jako první v České republice jsme zavedli pravidla veřejné podpory pro soukromé subjekty a třeba u ubytovatelů je splňují ti, kteří už získali nebo  usilují o certifikát Hotelstars, Svazu venkovské turistiky, Asociace kempů ČR a rovněž certifikát Českého systému kvality služeb. Někdy čelíme dotazům, proč trváme na certifikaci, proč je veřejná podpora poskytnuta jen takovým subjektům. Odpověď je snadná – certifikát dává turistům garanci kvality, jakou očekává. Špatná reference se šíří rychleji, než ta dobrá,“ uvedl výkonný manažer destinační společnosti Euroregionu Praděd Ing. Michal Blaško, Ph.D.

Certifikovaní poskytovatelé služeb dostávají od Euroregionu Praděd skvělou propagaci ve veškerých tištěných průvodcích, v mapách a dalších tiskových materiálech, které navíc vycházejí také v polštině, angličtině, němčině a ruštině, propagaci na veletrzích cestovních ruchu v tuzemsku i zahraničí.

Skvělý efekt přináší také značka Jeseníky originální produkt, kterou se pyšní řada výrobců. Na workshopu se představili podnikatelé, kteří už značku pro své výrobky získali, nebo o ni usilují. Jsou to Pekárna Slovanka z Krnova, jejímž mottem je „Poctivé pečivo od srdce“; Milerski – Včelařský provoz Jeseníky CZ, výrobce medoviny, medu a výrobků z včelího vosku; CHRPA, sociální firma Slezské diakonie o.p.s. Krnov, výrobce bytových doplňků a dárků, provozovatel vlastních obchodů Barevný domov v Krnově a Ostravě; Řemeslný pivovar Nachmelená opice Krnov, jehož mottem je „Po nikom se neopičíme“ a který vaří živá, nefiltrovaná a nepasterovaná piva skvělé chuti; V+W s.r.o. uzeniny Warisch z Krnova, výrobce bezlepkových výrobků z poctivého masa, bez přídavků sóji, držitel ocenění regionální potraviny a české kvality Klasa; Osoblažský cech, z.ú. založeny obcemi Osoblaha, Dívčí Hrad, Hlinka a Slezské Pavlovice, který se soustřeďuje na lepší uplatnění obyvatel Osoblažska a mimo jiné na vybudování prosperující výrobny marmelád, džemů a pečených čajů; Kozí farma Úvalno, dodávající pod značkou Šťastné kozy produkty jako jogurt, sýry, jogurtová mléka, mýdla s přídavkem kozího mléka či kůzlata živá; starostka Zátora Ing. Salome Sýkorová představila také kvalitu vyhlášené zátorské kyselky.

Krnovský workshop přinesl také skvělý příklad síťování výrobců regionálních potravin – majitelé pivovaru Nachmelená opice se před jeho otevřením obrátili na Janu Gajdošovou s žádostí, aby jim Pekárna Slovanka upekla chléb s využitím jejich piva a s přídavkem smažené cibulky. Výsledek je skvělý, pivní chléb mohli ochutnat účastníci workshopu a s ním i třeba kváskový žitný biochléb, který se stal hlavním produktem Slovanky.

Jednotlivé produkty z Krnovska, za nimiž se vyplatí přijet, ochutnat je nebo s nimi potěšit formou dárků své blízké, postupně představíme.

MTA, 27. 5. 2016