Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky
Jesenky

S Davidem Holubem o turistických známkách a novince Audiobedekr

Janovice u Rýmařova znají příznivci turistiky z celé České republiky. Vyrábějí se zde totiž dřevěné vypalované turistické známky, jejichž obliba stále roste. Davida Holuba, jednoho ze zakladatelů firmy, která vznikla před osmnácti lety, jsme se zeptali:

Jak to vlastně začalo?
Tradice dřevěných „salámků“ řezaných z větví sahá do časů První republiky.  Oblíbený malovaný suvenýr z trampských osad či skautských táborů byl naší prvotní inspirací. Když jsme v devadesátých letech s mým společníkem Láďou Šínem vedli v Rýmařově a v Malé Morávce skauty, šokovalo nás, že mnoho z nich vůbec nebylo na Pradědu. Tak vznikly turistické známky – jako motivační hra, která sběratele provede po jesenické hřebenovce.

Známka s Pradědem se zřejmě pohybuje na předních příčkách prodejnosti.
Ano, Praděd vede, alespoň pokud jde o Jeseníky. Má číslo jedna a chcete-li ji získat, musíte samozřejmě až nahoru na vysílač. Na tom se od počátku nic nezměnilo – na rozdíl od jiných suvenýrů nekoupíte turistickou známku Praděda ani na Ovčárně, ani v Karlově Studánce.
Díky takovýmto hojně vyhledávaným místům, jako je Praděd, můžeme pak vyrábět i ty méně navštěvované cíle. Mnoho z nich je skvělých, ale kdybychom řešili návratnost investice do kovové vypalovací matrice, tak bychom se jí nemuseli dočkat. V součtu ale celý systém funguje a uživí třicet lidí, které dnes v Janovicích zaměstnáváme.
Pokud jde o Praděd – je to naše srdeční záležitost. Na vyhlídkovém ochozu vysílače máme stálou výstavu. Je to nejvyšší bod, do jakého se můžete v České republice dostat. Ještě o kus výš než Sněžka.

Kolik druhů známek nabízíte v Jeseníkách?
V současné době je zde čtyřicet čtyři číslovaných turistických známkových míst. Není ale vyloučeno, že v budoucnu přibudou další. To už ale nezáleží jen na nás.

Jak to?
Pokud někdo otevře nový turistický cíl, například rozhlednu či naučnou stezku, požádá nás o vytvoření nové turistické známky. Tyto žádosti v prvním kole posoudíme sami a pak je pověsíme na patnáctidenní hlasování na náš web. Sami sběratelé rozpoutají diskuzi, napíšou vlastní zkušenosti a buď novou turistickou známku odhlasují nebo ne.
Díky tomuto mechanismu celý systém drží svou kvalitu – meziročně vzniká v České republice jen kolem padesáti nových turistických známkových míst. Takže žádná devalvace.

Říkáte v České republice. Jak je na tom zahraničí?
V loňském roce překonal počet zahraničních turistických známek v součtu ty české. Skvěle se nám daří na Slovensku, konečně se rozhýbalo i Rakousko. V Polsku budeme mít letos už 500 turistických známkových míst. Poláci jsou velice nadšení sběratelé, spousta z nich se s našimi dřevěnými kolečky poprvé setkala právě v Jeseníkách, Beskydech či Tatrách.
Turistické známky se rozbíhají různým tempem zhruba v patnácti dalších zemích. V jednání je například Nový Zéland nebo Lotyšsko. Ono hodně záleží na našich partnerech – musíme zkrátka potkat podobné blázny, jako jsme my. Přesto ty turisticky nejvděčnější destinace v Evropě, jako například Itálie či Francie, stále ještě svého zástupce nemají.

Máte přehled o sběratelích? Jací jsou to lidé?
Naprosto různorodí. Turistické známky sbírají lidé ze všech profesí, ti co jezdí po památkách vlakem i autem za milión.  Klíčové jsou rodiny s dětmi. Sami víme, že vytáhnout školáky od počítače nebo televize je čím dál těžší a jednou z těch „osvědčených pák“ jsou právě turistické známky. Sběratelská hra je velmi motivační. Za každých deset číslovaných známek získá sběratel jednu Prémiovou turistickou známku zdarma. V rámci sběratelského žebříčku pak vidí svou pozici mezi ostatními. Za 50 prémiovek obdrží titul Bronzový sběratel, za stovku je Stříbrný, za 150 Zlatý a ten, kdo jich má 200, je titulován jako Znalec České republiky.  Momentálně jich evidujeme kolem padesáti, ale když si uvědomíte, že museli navštívit přes dva tisíce turistických známkových míst, je to úctyhodný výkon!

Jakou novinku jste svým příznivcům připravili pro turistický rok 2016?
Každé turistické známkové místo má také svou barevnou samolepku – turistickou nálepku. Je to alternativa pro ty, kteří před dřevěnými kolečky dávají přednost sbírce nálepek lepených do turistického deníku.  Od letošního roku nesou originální QR kódy s názvem Audiobedekr. Od ostatních QR kódů se poznají na první pohled – mají totiž uši. Když si je vyfotíte chytrým mobilem, začnou vám vyprávět historii hradu, zámku, zajímavosti o přírodní rezervaci či tipy pro výlety do okolí. Spustíte-li si Audiobedekr například na rozhledně, pomůže vám s identifikací toho, co vidíte. Na tomto projektu spolupracuje tým autorů, nejde o běžná data převzatá z internetu – snažíme se psát aktuálně a samozřejmě zajímavě. Jde o 2 400 stran textu a v letošním roce bychom měli mít hotovo.

Každým rokem vydáváte Atlas turistických známkových míst. Kdy ho vytisknete letos?
Jako vždy – na přelomu dubna a května. Přímo domů ho dostane více než 12 tisíc registrovaných sběratelů, aby ho měli na novou turistickou sezónu. Letos překvapíme novým formátem. Turisté se mohou těšit také na zvětšené mapy některých atraktivních lokalit, jako jsou Krkonoše, Český ráj město Praha a samozřejmě naše Jeseníky.

V Janovicích jste v červnu 2014 vybudovali muzeum turistických známek a také infocentrum. Kde se nachází?
Přímo u westernového areálu, nemůžete zabloudit. Snažíme se razit název „Jižní brána Jeseníků“. Jde o tradiční východisko na Žďárský Potok, k rozhledně na Nové Vsi nebo dál na hřebeny. V přístřešcích u infocentra jsme vystavili přes pět tisíc známek, které jsme dosud vydali. Je zde také symbolické turistické známkové místo číslo 2000 – takzvaný Nultý rozcestník.
V infocentru je možné doplnit svou sbírku, použít toalety a třeba se i vysprchovat. V samostatném objektu je půjčovna sportovních potřeb, jízdních kol a elektrokol. Návštěvníkům poradíme, kde lze přenocovat a na jaká zajímavá místa se mohou vydat.
V areálu Camp Indiana se lze ubytovat, občerstvit a také se zúčastnit pravidelných kulturních akcí – koncertů a divadelních představení. V bývalém lomu, přímo pod skálou, máme přírodní amfiteátr La Skála pro 400 diváků. V létě se zde koná například Mistrovství Evropy ve westernových disciplínách ovládání lasa či honáckého biče. Přijeďte se podívat – program akcí visí na našem webu. Něco se u nás děje každý víkend! (še),15. února 2016

David Holub ve známkovém království. Foto: Archiv společnosti Turistické známky s.r.o.

David Holub ve známkovém království. Foto: Archiv společnosti Turistické známky s.r.o.

Jak se rodí turistické známky, o tom pojednává video.